Module 5 les 7: Van uurtarief naar pakketprijzen

Je kunt er, afhankelijk van jouw ideale businessmodel, ook voor kiezen om in pakketten te werken. Je hebt het dan niet meer over jouw uurtarief als je communiceert, maar een pakketprijs of projectprijs. We gaan hier dus nog een stapje verder dan alleen een uurtarief bepalen. 

Als je in pakketten werkt, werk je in stappen of modules. Bedenk nu wat elke stap die jouw klant maakt waard is. Denk niet alleen in de uren die jij erin stopt, maar ook aan de waarde voor jouw klant.

 

Als je dit bedacht hebt, kun je de bedragen bij elkaar optellen en dan heb je de prijs van je pakket. Vergeet hierbij niet om eventuele kosten die je maakt, aan materiaal of goodies etc ook mee te berekenen.  

Wat je veel ziet, en waarvoor de upsell piramide gebruikt ook weer kan worden, is het aanbod doen naar verschillende pakketten.
Je zou het pakket wat je hiervoor hebt ontwikkeld als middel-end product kunnen zien. Vanuit hier kan je dit pakket afschalen.
Zo kun je 2 stappen van dit middel-end product afhalen en maak je dit pakket in verhouding iets duurder.
Dus bijvoorbeeld als de investering voor jou middel-end product 1000 euro is maak je het low-end product 700 euro of 750 euro. 
 

Ten slotte kun je nog een derde pakket, oftewel een high-end product maken. Dit is een pakket welke je in verhouding veel duurder maakt. Dit is een pakket waarin je veel 1 op 1 aandacht aanbiedt en wat je minimaal 2 a 3 keer zo duur maakt.

Je zult merken dat veel mensen voor het middelste pakket gaan. Men wil zichzelf niet tekort doen maar ook niet te hoog van de toren blazen door het hoogste pakket te kiezen. En door de pakketten aan te bieden geef je mensen het gevoel dat een pakket het meest aantrekkelijk is. Je zou dit zelfs ook nog kunnen benadrukken door de button ‘ meest gekozen’ toe te voegen.

 

Hou het wel bij 3 pakketten. Want als je meer, lees teveel, keuzes biedt weet een klant niet meer wat hij/zij moet kiezen en kiezen ze niet.