Module 5 les 4: Koopmotieven en bezwaren

Koopmotieven en bezwaren. Leuk om daar deze les naar te kijken en mee aan de slag te gaan. Want wat maakt nu dat de klant met jou wil werken of producten diensten bij jou wil afnemen? Je hebt jouw unieke en onderscheidende vermogen beschreven in de vorige lessen. Maar laten we er nu eens een model aanhangen en dan vanuit de klant gedacht. 

Het is de uitdaging om dat wat je biedt en wat het de klant oplevert te vertalen naar de koopbehoefte. Dus wat is de reden voor de klant om met jou in zee te gaan.

Als we nu eens naar jou kijken. Het neerzetten van een succesvol en winstgevend bedrijf is natuurlijk een van de motieven om deze complete Business Boost Training te volgen. Daarom ben jij nu aan het werk in deze module.

Maar er zijn meerdere koopmotieven die mee kunnen spelen. Hieronder hebben we een aantal koopmotieven beschreven. Ga voor jezelf eens eerlijk kijken welke koopmotieven bij jou een rol hebben gespeeld in de laatste aankoop die je hebt gedaan. Het maakt niet uit of dit privé of zakelijk is. (dit hoeft dus niet de aankoop voor deze training te zijn). 

De koopmotieven:  

  • Behoefte aan zekerheid 
  • Status 
  • Winst/rendement 
  • Ontwikkeling 
  • Sociale waardering 
  • Het hebben van gemak 
  • Behoefte aan nieuwe dingen 

Maar naast alle koopmotieven kunnen er natuurlijk ook tal van bezwaren om niet met jou in zee te gaan. Ook dit is goed om te achterhalen. Waarom wil iemand niet met jou aan de slag? Of waarom vind iemand het spannend? Pak het werkboek erbij en ga aan de slag met de vragen en opdrachten.