Module 5 les 10: lanceren

Je hebt nu jouw producten en diensten ontwikkeld. Tijd om het wereldkundig te maken! En nee, hier hoef je niet mee te wachten totdat alles helemaal klaar is.
Het is goed om mensen al vroeg mee te nemen in het proces. Deel waar je mee bezig bent. Check bij jouw potentiële klanten of het product of de dienst die jij ontwikkelt ook daadwerkelijk aansluit bij de wensen en behoeften. Het gaat er uiteindelijk om dat jij iets biedt waar jouw klanten wat aan hebben. En dat het niet een product of dienst wordt waar alleen jij achter kunt staan. Het moet het probleem van jouw klant oplossen.  
 

Lanceren is een strategie. Het gaat erom dat jij in actie komt en dat je niet meer gaat afwachten tot mensen jou bellen of contact met je opnemen. Als jij in actie komt ga je resultaten boeken. Als jij niets doet, komen er geen klanten. Onderdeel van jouw acties is lanceren. Je gaat je compleet focussen op het aanbod van 1 product of dienst.  

Er wordt wel eens gezegd dat lanceren topsport is. Dit kun je vergelijken met ondernemen. Je werkt namelijk met sporten ook toe naar een topprestatie. Dat doe je met ondernemen en lanceren ook. Je gaat toewerken naar de start van jouw dienst of programma. Dit kun je doen als je bijvoorbeeld met groepen werkt die tegelijk starten, maar ook als mensen altijd in kunnen stappen.   

Je gaat er met lanceren voor zorgen dat alles klopt, zodat je jouw volledige focus kunt leggen op jouw product of dienst die je wilt verkopen. Weet hoeveel je wilt verkopen en wat ontwikkel een plan om dit te gaan realiseren.