Module 2 les 7: maak jouw ideale klant visueel

Ik wil je in deze les en de video kennis laten maken met Yentl. Yentl is mijn ideale klant en ik heb de afgelopen jaren hard gewerkt om haar visueel te maken. Waarom heb ik mijn ideale klant visueel gemaakt? Dit heb ik gedaan omdat het voor mij heel goed werkt om naast woorden beelden te gebruiken. Er is niet voor niets een gezegde:

“een beeld zegt meer dan duizend woorden”.

Maar waarom nou beelden? Beelden zetten veel bij mensen in gang.
Als kind denken we in beelden. Naar mate de jaren verstrijken gaan we er woorden aan koppelen. Beelden geven sneller een ingang naar gevoelens dan woorden, omdat we het moeilijk vinden om de juiste woorden te gebruiken en koppelen aan een gevoel.
Ik vind het belangrijk om ook gevoel te hebben bij mijn ideale klant. Het gevoel wat mijn klant heeft in de verschillende fasen wil ik kunnen voelen.

Beelden zijn dus een hele eenvoudige en goed werkende techniek om meer betekenis en diepgang te geven aan de woorden. Daarnaast kun je, door dingen beeldend te maken, iets langer onthouden.  

Een ander voordeel is dat beelden helpen om je creativiteit te vergroten. Dit helpt je weer bij het ontwikkelen van de juiste producten, diensten en content.  

Yentl-voor-insta-1024x1024

Beelden werken voor mij heel krachtig en ik heb gemerkt dat het voor heel veel mensen krachtig werkt. Als je iets visueel wilt maken denk je al heel snel aan een moodboard. Maar ik vond het heel saai om een simpel moodboard te maken. Daarom bedacht ik destijds dat ik mijn ideale klant levensgroot wilde maken.
Het begon met een kartonnen doos en inmiddels is ze uitgegroeid tot een levensgrote pop van een speciaal materiaal zodat ik haar ook altijd mee kan nemen naar trainingen, workshops en events.

Als we met Yentl ergens komen, spreekt het mensen direct tot de verbeelding. Mensen lopen op 'de pop' af en gaan haar goed bekijken. Zoals je op de afbeelding kunt zien staan er beelden en teksten op. Mensen herkennen zich in het woord en beeld en dat geeft ons en elkaar de mogelijkheid om een gesprek aan te gaan. Mensen pakken de aspecten eruit die voor hen herkenbaar zijn en gaan daarover in gesprek. Dit helpt om te verwoorden waar mensen tegenaan lopen of juist naar verlangen.

 

Naast dit aspect, dus het letterlijk in gesprek komen met mensen op trainingen, workshops en events heb ik deze pop destijds ook nog met een andere reden laten maken. Namelijk mijn eigen zakelijke focus en structuur.

Yentl staat bij ons op kantoor en vertegenwoordigt dus de ideale klant. Het is maar goed dat niet alles op de gang hoor-, en zichtbaar is, want ik praat tegen Yentl. Ik ‘spar’ met haar over de problemen en pijnen waar ze mee zit, maar ook de dromen, wensen en verlangens die ze heeft.

Gelukkig gaat niet iedereen op kantoor daar in mee, anders zou het een dolle boel worden 😉 Maar het geeft ons wel input om bijvoorbeeld onderwerpen voor blogs te bedenken, teksten voor de websites en salespagina’s te schrijven en content voor social media te maken.

Ik hoop dat je na deze module de uitdaging aan gaat om ook jouw eigen Yentl (of Brad, zoals de mannen heten) vorm te gaan geven. Maak jouw ideale klant visueel en ervaar hoe het voor jou en je bedrijf werkt.  

 

Bestel hier jouw Yentl als jij deze nog niet thuis hebt!