Module 2 les 3: het gouden document

Als je op den duur merkt dat je de ideale klant helder geformuleerd hebt, dus dat jij een goed beeld hebt van je klant, komt de volgende stap. De volgende stap is het aanleggen van een “gouden document” 

Waarom noem ik dat mijn gouden document? Dat is omdat dit document het goud voor mijn bedrijf is. Zonder dit document is het voor mij niet te doen om mijn bedrijf te runnen en succesvol en winstgevend te maken en houden.Hoe ziet het gouden document eruit? Omdat ik van eenvoud en actie hou, heb ik dit simpel gehouden. Het is een document met 3 kolommen.  

 

De 1e kolom is de plek om alle pijnen, problemen, worstelingen van je ideale klant in op te schrijven. Dus waar lopen ze tegenaan? Welke belemmeringen zien/voelen ze? Welke emoties voelen ze en welke gevolgen en consequenties heeft dit voor hen en de mensen in hun omgeving? Hierbij kun je denken aan klanten van jouw klanten, maar bijvoorbeeld ook familie en vrienden of gezinsleden.

In de 3e kolom schrijf je alle dromen, wensen, verlangens en resultaten van je klanten. Dus waar willen ze naar toe? Hoe willen ze zich voelen? Wat levert dat hen op? Wat gebeurt er dan? Ook dit betrek je op mensen in hun omgeving. Dus ook weer eventuele klanten van je klanten, familie, gezin, vrienden. Wat merken zij als de dromen wensen, verlangens en resultaten gerealiseerd worden? Welke effecten en gevolgen heeft dan voor hen?  

In de 2e kolom beschrijf je de “hoe”. Dus hoe komt iemand van de eerste kolom waarin je de pijnen en problemen hebt beschreven naar de 3e kolom? Wat heeft iemand van jou nodig? Welke kennis, ervaring, tools, begeleiding heeft iemand nodig? Deze tweede kolom vormt de basis voor het ontwikkelen van jouw producten/diensten. Hierin geeft jouw klant namelijk letterlijk aan wat nodig is om van het probleem naar het resultaat te komen. 

 

In het werkboek heb ik een voorbeeld van een gouden document. Maak hier je eigen systeem en werkmethode van.