Module 2 les 2: breng jouw ideale klant in beeld

Misschien heb je het al vernomen. Er zijn veel verschillende termen/manieren in omloop om te omschrijven met wie je het liefste werkt. Je hebt onder andere de ideale klant, niche, persona, buyer persona. In deze training heb ik het dus over de ideale klant.  

Een korte beschrijving van de ideale klant is de klant die bij je past. Waar je energie van krijgt en die blij van jou wordt. Zij of hij is op zoek naar jou en de producten/diensten die je levert. Ze of hij wil van jou leren en werken aan de oplossing voor de pijn en/of probleem. 

In deze video leer ik je hoe je de ideale klant gaat opbouwen. Je moet namelijk weten wie jouw ideale klant is. Maar voordat we zelf aan de slag gaan wil ik je eerst nog een andere video laten zien ter inspiratie over de ideale klant en hoe je hiernaar kunt kijken. Hier wordt namelijk heel simpel uitgelegd hoe je kunt kijken naar de ideale klant, inclusief een heerlijk accent.

Waarom heb ik gekozen voor een ideale klant. Dit komt omdat de ideale klant bepalen voor mij veel verder gaat dan het bepalen van een doelgroep. Een doelgroep is voor mij een grote groep mensen.
De beschrijving van een doelgroep is vrij ruim. Zo kun je het bijvoorbeeld hebben over mannen tussen de 30 en 45 die voor zichzelf willen beginnen.

Maar als je gaat kijken naar de ideale klant, komt er nog veel meer bij kijken. Je gaat niet alleen naar bijvoorbeeld demografische aspecten kijken. Maar bij de ideale klant komt ook de persoonlijkheid naar voren. Je wilt namelijk alles van deze klant weten.
Dus waarom doet hij/zij wat hij doet, normen en waarden, overtuigingen. 
 

Hoe specifieker jij je ideale klant omschrijft, hoe eenvoudiger het wordt om ook daadwerkelijk met deze klanten in gesprek te komen. Wat je wilt creëren is dat deze potentiële klanten denken, “he die post op social-media gaat over mij!” Of “oh, dit is zo herkenbaar! Dit heb ik ook!” Dan raak je mensen en heb je de aandacht. En dat is natuurlijk wat we willen. De aandacht van mensen zodat je ze meer kunt vertellen en ze niet door scrollen in hun tijdlijn.  

Maar hoe bouw je dit nou op? Hoe omschrijf je de ideale klant? Er zijn natuurlijk een heleboel manieren om hiermee aan de slag te gaan en er is geen goed of fout. In deze training gaan we het vanuit verschillende invalshoeken bekijken om zo steeds meer diepgang in de ideale klant te krijgen.

 

De vragen uit deze module gaan de komende tijd hopelijk nog vaak door je hoofd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat je deze vragen 1 keer doorleest en dan overal precies antwoord op weet te geven. Zie het als een werkdocument. En pak het er de komende dagen/weken regelmatig bij. Schrijf op wat er dan in je op komt en stel bij waar nodig.