Module 2 les 1: waar kom je zelf vandaan?

Vaak blijkt dat jouw ideale klant op jezelf lijkt. Dat de normen en waarden overeenkomen met die van jou. En wellicht ben je jouw bedrijf gestart omdat je jezelf herkent in bepaalde problemen en hier een oplossing voor te bieden hebt.  

Een belangrijk uitgangspunt voor het bepalen van jouw ideale klant is jouw eigen ‘why’. 

Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat het belangrijk is dat mijn ideale klant aansluit bij mijn “why”. Bij de reden waarom ik doe wat ik doe. Ik wil dat het aansluit bij mijn motivatie en mijn missie. Als je dat in je achterhoofd houdt bij het uitwerken van de ideale klant voorkom je dat je het gevoel hebt dat je ideale klant niet klopt. Het vereenvoudigt jouw proces.

Wanneer je jouw “why” nog niet helder hebt, raad ik je aan om hier eerst stappen in te zetten. Dit hebben we in de vorige module behandeld, dus pak deze er dan nog eens bij. 

In 9 van de 10 gevallen wordt een bedrijf gestart omdat we iets willen betekenen. We hebben een geniaal idee om een probleem op te lossen, hebben unieke kwaliteiten waar we anderen mee kunnen helpen of hebben bepaalde kennis/expertise. Een logisch gevolg hiervan is dat jij je als ondernemer waarschijnlijk goed kunt herkennen in de persoon waar jij het liefst mee werkt. Je weet namelijk wat de problemen, pijnen en dromen, wensen en resultaten zijn.

Een mooie stap in het beginnen met het schrijven van jouw ideale klant is dus kijken waar jezelf vandaan komt. Wat dacht jij? Wat voelde jij? Waar liep jij tegenaan? Waar had jij behoefte aan? Wie of wat had jou kunnen helpen?

Bekijk het filmpje in de volgende les, neem alle vragen, tips en suggesties in het werkboek door en schrijf alles op wat in je opkomt.