Module 1 les 6: kwaliteiten, kernwaarden en merkwaarden

Deze les gaat over jouw kwaliteiten, kernwaarden en merkwaarden. Ik vind dit altijd een heel leuk, maar ook confronterende les. En we gaan direct de uitdaging aan. 

Kun jij nu direct antwoord geven op deze vraag? Wat zijn 3 kwaliteiten van jou? 

 

Durf jij 3 kwaliteiten van jezelf te benoemen? Vaak is dit niet het geval. Té vaak zie ik dat mensen hun eigen kwaliteiten niet kunnen benoemen. ZONDE! En als men wel kwaliteiten kan benoemen, vinden ze het vaak erg ingewikkeld om uit te leggen waarom het kwaliteiten zijn. En dat is een tweede stap. Uitleggen of verklaren wat je kwaliteiten zijn. 

Ik vind het niet alleen als mens belangrijk om je kwaliteiten te kennen, of wanneer je in een sollicitatie procedure zit, maar ook als ondernemer is het onwijs belangrijk om je kwaliteiten te kennen. Waar ben je goed in. Bijvoorbeeld om te ontdekken wat je het liefst zelf doet en wat bijvoorbeeld slim is om uit te gaan besteden. 

Ken je kwaliteiten! Dat is de opdracht voor nu en deze vind je in het werkboek. 

 

 

Kernwaarden.
Na jouw kwaliteiten zijn jouw kernwaarden aan de beurt. Over het algemeen zijn kernwaarden wat algemener en geven ze weer wat je doet. In grotere bedrijven geven kernwaarden weer wat er van de werknemers verwacht wordt. Je komt deze kernwaarden over het algemeen vaak tegen en zeggen niets over wat jou onderscheid van jouw collega's. Het is een soort minimum van wat nodig is om een goed en succesvol bedrijf neer te zetten. 

Om je een voorbeeld te geven; bij mij zijn dat: PASSIE, OPRECHT, DELEN & INVENTIEF. 

 

Merkwaarden. 
Na de 3-5 zakelijke kernwaarden ga je aan de slag met de merkwaarden. Merkwaarden geven veel meer jouw onderscheidende vermogen aan en zijn veel minder makkelijk te kopiëren. Merkwaarden spelen in op wat voor jouw klanten belangrijk is. Merkwaarden geven jou de kans om te bouwen aan een goede, stabiele en duurzame relatie met jouw doelgroep. Het is een set van kenmerken waarvan jij wilt dat klanten het associëren met jouw merk. 

Merkwaarden 'moet' je bij je klanten echt binnen laten komen door dit regelmatig te communiceren en over te brengen. Dus het vergt tijd om hier goed over na te denken. Zorg dat de merkwaarden écht uit je hart komen en het geen ingeving is. 

 

In het werkboek neem ik je hierin mee en leg ik uit hoe je de kernwaarden en merkwaarden gaat bepalen.

 

Wil jij een duidelijk beeld van jezelf inclusief drijfveren en talenten analyse.. DOE DE TMA!