Module 1 les 3: ontdek jouw ‘why’

Als je je verdiept in het ondernemerschap kom je ongetwijfeld de ‘why’ van Simon Sinek tegen. Vaak wordt gezegd dat de ‘why' niet meer weg te denken is als je een succesvol bedrijf neer wilt zetten. Wat maakt de why zo populair en waarom zou jij er mee aan de slag willen? We gaan het er in deze les over hebben.  

Het helder hebben van- en het nadenken over jouw passie geeft ook inspiratie om na te denken over jouw “why”. En je hebt er ongetwijfeld al meer over gehoord. Maar de “why”, dus jouw “waarom”, is essentieel om jouw drijfveren en motivatie naar buiten te kunnen brengen. Om mensen bij jou aan te laten haken vanuit jouw eigen verhaal en missie. Het gaat om de snaar die je weet te raken bij mensen door jouw ‘why’.  

De “why” komt, zoals gezegd uit de Golden Circle van Simon Sinek. Hij is de grondlegger van deze Golden Circle en legt in een filmpje, die je hieronder kunt vinden, uit wat het is en hoe je het kunt inzetten. 

Bekijk dit filmpje eerst ter inspiratie voordat jij hiermee aan de slag gaat!  

Als je start of wilt groeien met je bedrijf heb je een strategie nodig om jezelf te laten zien. Dit wordt ook wel je merkstrategie of marketingstrategie genoemd. Vooral als jij als ondernemer diensten verkoopt waarbij jij onderdeel van de 'hoe' bent, is het onmisbaar om een heldere, duidelijke 'why' te hebben. Mensen kopen namelijk niet van je omdat jouw prijs het laagst is, of vanwege het pand waarin je zit, maar omdat ze graag van JOU willen kopen.

 

Het gaat over de “why”. Waarom jij doet wat je doet. Dat raakt mensen. Dat zorgt ervoor dat mensen het liefst bij jou komen. Het vinden van jouw “why” is soms best een uitdaging. Maar net als bij het zien van jouw passie is het zeker niet onmogelijk. Als jij jouw “why” helder geformuleerd hebt, kan je steeds beter en sneller jouw bedrijf en strategie onder woorden brengen. Als jij weet waar je in gelooft en dit vertelt aan anderen, zullen zij jou ook sneller geloven. Als mensen gezamenlijk iets hebben waar ze in geloven ontstaat er een band. Dit schept vertrouwen en is de basis als je mogelijk samen wilt gaan werken.

Heel veel plezier en succes met de vragen uit het werkboek!