Module 3: Propositie en positionering

We zijn aangekomen bij de module over de propositie en de positionering. Waar het in deze module om gaat is het merk wat jij vertegenwoordigt of wat jouw bedrijf vertegenwoordigt in combinatie met jouw bedrijfsidee, jouw ideale leven en ideale klant. Het is belangrijk dat dit in alle facetten naadloos op elkaar aansluit. Je hebt een duidelijk verhaal en weet hoe je jouw producten en diensten hebt beste kunt afstemmen. Vanuit hier maak je dus jouw eigen Business Concept voor een succesvol en winstgevend bedrijf. Je weet wat jij wilt, je weet wie jouw ideale klant is en wat de markt doet. Je hebt nagedacht over het merk en dit vertaal je in een waarde propositie. Dus wat onderscheidt jou van jouw collega’s? Wat doe jij anders ten aanzien van jouw collega’s? Wat is jouw ‘why’ en waarom zou de klant specifiek bij jou moeten komen?  

 

Nadenken over merken.
Overal waar je komt, overal waar je kijkt zie je merken. Als we kijken naar de geschiedenis is dat niet anders. Wat we wel zien is dat er een verschuiving ontstaat op de focus van een merk. Voorheen waren merken voornamelijk bezig met de USP’s (Unique Selling Points). Daarna kwam de focus te liggen op de emotionele voordelen van een merk. De toegevoegde waarde en vandaag de dag staat ook de betekenis van een merk centraal. Dit gebeurt niet voor niets. Mensen vinden het vandaag de dag steeds belangrijker hoe merken zich profileren en krijgen steeds meer kennis over de merken. Dus wat beweegt een merk, waar staan ze voor?  

Ik vind het belangrijk dat je deze verschuiving van de focus meeneemt in jouw bedrijf en nadenkt over alle 3 de facetten. Dus wat zijn de unique selling points, wat zijn de emotionele voordelen en is de toegevoegde waarde en wat is de betekenis van een merk?  

 

Voorbeeld: 
Als een markt verzadigd raakt, omdat er veel bedrijven zijn die hetzelfde doen, merk je dat het lastig wordt om je daarin te onderscheiden. De emotionele voordelen en de toegevoegde waarde en de betekenis, de why, komen steeds meer centraal te staan en zorgen er uiteindelijk voor dat jij als klant een keuze maakt voor een bedrijf.  

 

Waarom zou je aan de slag willen gaan met jouw merk en de positionering?  

Het hebben of neerzetten van een sterk merk is geen doel. Ik hoop dat je ziet dat jouw merk en positionering een middel is om de doelstellingen die je hebt te bereiken. Dus de belangrijkste vraag is dan ook: wat wil ik bereiken en waarom ga ik met mijn merk en positionering aan de slag?  

 

Wat is de functie van een merk?  

Als we kijken naar de functie van een merk hebben we het over 4 punten.  

  • Herkenbaarheid: De herkenbaarheid ten opzichte van andere aanbieders / collega’s  
  • Zekerheid: een kwaliteitswaarborg, risicoreductie, een eenvoudiger keuzeproces  
  • Vertrouwen: de betrouwbaarheid van een merk, de aanbieder  
  • Identificatie: hoe kun jij je identificeren met een merk, bedrijf of organisatie?  

 

Een merk is niet wat jij zegt dat het is. Het is wat anderen zeggen dat het is. Dit is een bekende en veel gehoorde uitspraak. Het gaat dus om gedachten, gevoelens, associaties rondom jouw (merk)naam.  

 

 

 

 

Waar denk je bijvoorbeeld aan als ik zeg Volvo? Groot kans dat je iets zegt in de trend van: auto, zweeds, veilig, reclame. Maar als je affiniteit hebt met de transport wereld zeg je waarschijnlijk ook truck, of vrachtwagen, export.  

 

Zo merk je dus dat iedereen een andere associatie kan hebben bij een merk of naam en het is geheel aan jou is hoe je het wilt koppelen en wegzetten.